Alege tipul de anvelopa potrivit rulotei tale, mai ales ca o anvelopa de rulota are o viata mult mai lunga decat o anvelopa de pe o masina, chiar daca aceasta trebuie sa suporte adesea o greutate mai mare. In cele din urma, greutatea masinii este distribuita pe patru roti, in timp ce greutatea rulotei este distribuita, in majoritatea cazurilor, pe doua.
Rotile de la o rulota pot arata ca si rotile de la o masina, chiar daca anvelopele normale pentru autoturisme sunt potrivite pentru rulotele mici. La o rulota cu o singura axa, fiecare roata trebuie sa suporte cel putin jumatate din greutatea rulotei, adesea mai mult de un sfert din greutatea unei masini medii. Nu sunt fabricate anvelope speciale pentru rulote, dar rulotele folosesc de obicei anvelope concepute pentru a fi utilizate pe dube mici (furgonete), cunoscute si sub denumirea de “anvelope C”.
Datorita capacitatii suplimentare de incarcare, aceste tipuri de anvelope sunt cele mai potrivite pentru rulote, autocaravane, rulote pliabile si remorci, iar starea lor este foarte importanta cand vine vorba de siguranta. Prin urmare, putina atentie suplimentara pentru acest tip de anvelope nu este gresita. Urmarind ce este postat mai jos, se descopera o serie de lucruri care sunt important de stiut despre anvelopele pentru rulota.
Rulotele mai mari si bineinteles mai grele, sunt adesea echipate cu anvelope ranforsate si sunt desemnate cu literele XL (sau EL, RF), iar anvelopele pentru furgonete sunt desemnate C (Comercial sau Cargo). Carcasa acestor anvelope are o constructie mai grea, ceea ce permite o capacitate de incarcare mai mare. De asemenea, pot fi umflate la o presiune mai mare, astfel incat sa existe mai putina rezistenta la rulare si, prin urmare, un consum mai mic.
Avantajul anvelopelor C si XL este ca pot sa combine un indice de incarcare ridicat, iar acest lucru este placut pentru rulote, deoarece ofera o senzatie mai stabila in manevrare. Cu toate acestea, nu este recomandat alegerea unei anvelope cu o capacitate de incarcare mult prea mare. O rulota de pana la 1200 kg, de exemplu, nu are nevoie sa foloseasca anvelope care pot transporta 900 kg per anvelopa, deci 1800 kg in total.
Mai mult decat atat, trebuie luat in considerare ca o rulota ramane nemiscata mult mai mult timp, iar anvelopa ramane mai putin flexibila. Datorita acestor aspecte, anvelopelor de rulota le este greu, fiind nevoite sa suporte multa greutate si sa stea mult pe loc. Astfel, aflarea tipului corect de anvelopa si presiunea, sunt foarte importante.
Anvelopele standard pentru masini sunt potrivite pentru rulotele mai mici. Rulotele mai mari si grele sunt adesea echipate cu anvelope ranforsate sau anvelope pentru furgonete. Anvelopele pentru furgonete au litera C (comercial, cargo sau Lite Truck LT), iar anvelopele ranforsate au litera XL sau EL sau RF.
Anvelopele C si XL au un indice de incarcare ridicat si o structura mai rigida. Acest lucru ofera soferilor o senzatie mai stabila pe drum, ceea ce este un lucru bun pentru ei. O anvelopa „grea” cu o capacitate de incarcare mult prea mare nu este, totusi, cea mai buna optiune. Avantajul acestor tipuri de anvelope este acela ca ele combina un indice de incarcare ridicat cu o structura mai rigida. Cu toate acestea, este intelept sa nu alegi o anvelopa prea „grea” cu o capacitate de incarcare mult prea mare. O rulota cu greutatea maxima de 1200 kg nu are nevoie sa foloseasca anvelope care pot transporta 900 kg per anvelopa, deci 1800 kg in total.
Alege tipul de anvelopa potrivit rulotei tale
La achizitionarea unei rulote, mai mereu, privirea este de obicei concentrata asupra caracteristicilor specifice confortului, cum ar fi spatiile de odihna, dimensiunile patului, dimensiunea coltarului si dotarea bucatariei. Nu trebuie neglijate insa anvelopele, fiind singurele care sunt in contact cu drumul, iar acest aspect este unul extrem de important.
Cand cumperi o rulota noua, poti fi sigur ca anvelopele sunt in ordine, numai ca, anvelopele se uzeaza si astfel, la un moment dat, trebuie sa le inlocuiesti. Este esential sa alegi tipul potrivit, asa cum este indicat in cartea rulotei, iar ceea ce este deosebit de important, este ca anvelopele rulotei sa fie suficient de rezistente pentru a transporta incarcatura rulotei.
Ce trebuie retinut!
Nu greutatea proprie (neincarcata) a rulotei conteaza, ci greutatea actuala in timpul conducerii (greutatea maxim admis). Exista diferite anvelope cu indice de incarcare diferit. Daca nu esti sigur ce anvelopa de rulota ar trebui sa ai in functie de greutatea rulotei tale, urmareste cele ce urmeaza.
Marcaje de pe anvelopa rulota
Sunt multe de citit pe o anvelopa de rulota, cum ar fi dimensiunea anvelopei, capacitatea de incarcare dar si data fabricarii. Pe fiecare anvelopa sunt aplicate de catre producator informatii despre tipul, dimensiunile si utilizarea anvelopei. Iata o prezentare generala a celor mai importante informatii afisate pe o anvelopa, avand ca exemplu una cu datele de mai jos:
195/65 R 15 80Q
Acest tip anvelopa are 195 mm latime, inaltimea este de 126,75 mm (65% din 195) si raza (dimensiunea jantei) este de 15”.
80Q se refera la capacitatea de incarcare si viteza maxima, conform tabelului asta ar inseamna ca aceasta anvelopa poate transporta 450 kg la o viteza maxima de 160 km/ora (urmatorul tabel).
Indice sarcina = Kg | Indice sarcina = Kg | Indice sarcina = Kg |
---|---|---|
74 = 375 Kg | 86 = 530 Kg | 98 = 750 Kg |
75 = 387 Kg | 87 = 545 Kg | 99 = 775 Kg |
76 = 400 Kg | 88 = 560 Kg | 100 = 800 Kg |
77 = 412 Kg | 89 = 580 Kg | 101 = 825 Kg |
78 = 425 Kg | 90 = 600 Kg | 102 = 850 Kg |
79 = 437 Kg | 91 = 615 Kg | 103 = 875 Kg |
80 = 450 Kg | 92 = 630 Kg | 104 = 900 Kg |
81 = 462 Kg | 93 = 650 Kg | 105 = 925 Kg |
82 = 475 Kg | 94 = 670 Kg | 106 = 950 Kg |
83 = 487 Kg | 95 = 690 Kg | 107 = 975 Kg |
84 = 500 Kg | 96 = 710 Kg | 108 = 1.000 Kg |
85 = 515 Kg | 97 = 730 Kg | 109 = 1.030 Kg |
Asa-numitul indice de sarcina al anvelopei este mentionat pe fiecare anvelopa. Acest indice de sarcina consta dintr-un numar care reprezinta capacitatea de incarcare in kilograme. De exemplu, un indice de incarcare de 80 reprezinta o capacitate de incarcare de 450 kg.
Ceea ce se afla in interiorul acestui tabel este “indicele capacitatii de transport”, sarcina maxima pe o anvelopa. Inginerii care proiecteaza rulotele determina exact cate kilograme ar putea transporta în siguranta, pe baza dimensiunii si presiunii corecte a anvelopelor. Aceasta greutate totala, impartita la numarul de anvelope, este ceea ce numeste capacitatea de incarcare a unei anvelope.
Rulotele de generatii noi devin din ce în ce mai grele datorita lungimii mai mari si a echipamentelor, motiv pentru care se monteaza si axe mai grele. Deoarece greutatea totala a rulotei trebuie sustinuta de doar doua anvelope, se impun cerinte din ce in ce mai mari in acest sens, motiv pentru care se aleg anvelopele care sunt intarite (ranforsate).
Capacitatea maxima de incarcare este indicata pe anvelopa si, de multe ori, este inclusa in denumirea tipului. In cazul unei anvelope 185 R 14 C 102/100T, primul numar dupa dimensiunea anvelopei arata capacitatea de incarcare. Daca exista doi indici (de exemplu 102/100T), cea mai mica valoare este pentru camionetele cu „punte dubla” (doua anvelope pe o parte ca la camioane). Prin urmare, cel mai mare numar se aplica rulotelor.
In cazul de fata, numarul 102 care, conform tabelului de mai jos, corespunde unei capacitati de incarcare de 850 kg. Prin urmare, aceste anvelope sunt potrivite pentru o rulota cu o greutate pe osie (pe 2 roti) de pana la 1700 kg, dar presiunea in anvelope trebuie sa fie de 3,45 bar.
Deoarece o rulota este adesea mai grea decat s-ar crede si deoarece distributia rotilor din stanga si din dreapta poate sa nu fie complet egala, este recomandabil sa existe o anumita rezerva in capacitatea de transport. Trebuie avut in vedere ca aceasta capacitate de incarcare se aplica exclusiv la presiunea maxima a anvelopei, specificata pe anvelopa (de obicei exprimata in PSI), la capacitatea de a suporta o incarcatura.
Am intalnit in Olanda anvelope care sunt permise numai pe o rulota sau remorca. Nu le recomand, chiar daca indicele de viteza de pe anvelopa este mai putin important pentru o rulota, deoarece vitezele sunt de obicei mai mult decat suficiente.
Indice | Viteza | Indice | Viteza |
---|---|---|---|
J | 100 km/ora | N | 140 km/ora |
K | 110 km/ora | P | 150 km/ora |
L | 120 km/ora | Q | 160 km/ora |
M | 130 km/ora | R | 170 km/ora |
Aer sau azot pentru anvelope rulota
Daca te intrebi cum este mai bine sa incarci anvelopele rulotei, cu azot sau pur și simplu cu aer, afla ca azotul din anvelope este o gluma de marketing care functioneaza bine la consumatori. Cu toate acestea, exista un mic avantaj de a umple cu azot, mai ales ca azotul este uscat. Contine 0% vapori de apa, spre deosebire de aerul obisnuit. S-a luat in calcul ca acei vaporii de apa din aer, pe masura ce se racesc, se pot condensa, provocand coroziune. Dar cu toate acestea, aceasta problema este una pur teoretica. Oare cine nu a avut probleme vreodata cu rugina aparuta pe partea jantei, la marginea anvelopei?
Azotul poate fi o modalitate excelenta de a umfla anvelopele, dar inca nu s-a observat ca anvelopele umplute cu azot isi pastreaza presiunea mai mult timp decat anvelopele umplute cu aer. Iar faptul ca azotul face o anvelopa mai putin sensibila la temperaturi ridicate, iar nu este clar, mai ales ca aerul dintr-o anvelopa rezista de obicei la 60°C, cel mult 70 pana la 80°C.
Umplerea cu azot este un nonsens. Cu toate acestea, exista destui detinatori de rulote care nu gandesc suficient de departe, avand incredere in spusele altora, sau a unor proprietari de ateliere auto, care-i indruma sa cheltuiasca bani inutil. In practica, utilizarea aerului este la fel de buna, mai ales ca aerul este disponibil pe scara larga, la fiecare benzinarie, si de obicei este gratuit.
Cel mai important lucru este ca presiunea in anvelope sa fie verificata regulat si ca anvelopa sa fie reumflata daca este necesar. Acest lucru este perfect posibil cu aerul, care, de altfel, este deja format din aproximativ 78% azot. Verificarile regulate ale presiunii in anvelope sunt esentiale pentru durata de viata a anvelopelor si sigurantei, iar folosirea de azot nu poate si nu ar trebui sa fie niciodata un motiv pentru a realiza intervale mai lungi intre verificari.
Durata anvelope
Anvelopele de rulota imbatranesc mai repede decat anvelopele autoturismelor, din cauza timpilor indelungati de sedere si a incarcaturii asociate. Anvelopele par sa fie inca in regula, mai ales ca pot avea un profil putin uzat sau deloc si adesea nu prezinta defecte externe. Dar din cauza vechimii lor si a stationarii mult timp, calitatea anvelopelor de rulota scade. Cercetarile au aratat ca dupa o perioada de 7 ani, sansa unei explozii poate creste brusc. Astfel, o inlocuire a anvelopelor la 6 ani este binevenita.
Presiune anvelope
Trebuie sa te asiguri ca anvelopele au presiunea corecta, deoarece acesta este un aspect esential la o rulota. In cazul in care presiunea anvelopelor este prea mica, capacitatea de incarcare a anvelopelor scade si anvelopele devin prea fierbinti in timpul conducerii. Ca rezultat, riscul unei explozii creste semnificativ.
Pe de alta parte, o rulota are mai putin confort al suspensiei atunci cand anvelopele au presiune mare, iar din cauza vibratiilor suplimentare, rulota poate sa “topaie”. Desi pare o exagerare, trebuie luat in considerare impactul pe care il au anvelopele de bicicleta dure pe un drum de caramida. Asadar, alege presiunea anvelopei corecta pentru greutatea rulotei.
In multe cazuri, autocolantul de pe aripa rotii de la rulota nu indica intotdeauna presiunea corecta in anvelope. Uneori, a fost lipit pentru un alt tip de anvelopa decat cea originala. Prin urmare, acorda intotdeauna atentie datelor de pe anvelopa, cum ar fi indicele de sarcina si presiunea maxima. In cazul de anvelope C utilizate in mod obisnuit, aceasta este adesea intre 3,5 si 4,5 bar.
Intreg ansamblu, masina-rulota, se simte mai stabil atunci cand presiunea in anvelopele masinii, in special pe puntea spate, este crescuta. Trebuie luat in considerare cel putin valoarea specificata pentru masina la sarcina maxima (si viteza), dar daca este posibil, si mai mare. Asa ca, valorile de 2,8 sau 3,0 nu fac exceptie pentru rotile din spate.
Ce ar mai fi bine de mentionat, este ca o explozie este mult mai frecventa la o rulota decat la o masina. De aceea este mai mereu recomandat ca rulota sa detina o roata de rezerva si un cric mic, hidraulic. Cricul masinii este de obicei nepotrivit.
Schimbare roata rulota
Cand schimbi o roata, asigura-te intotdeauna de propria siguranta mai intai, mai ales cand ai de gand sa te „apuci” singur de inlocuire cu roata de rezerva. Lasa rulota conectata, iar cand aceasta este ridicata, extinde si picioarele pentru sprijin, dar nu folosi niciodata picioarele ca si cric. Pozitioneaza cricul chiar in spatele rotii, sub sasiu sau sub axa. Daca nu se potriveste, pune rulota pe cateva scanduri (este bine sa fie mereu cateva in portbagaj) pentru a castiga mai multa inaltime. Intr-un final, dupa inlocuirea rotii, nu uita sa verifici daca suruburile rotilor sunt inca stranse, dupa ce ai parcurs aproximativ 50 km.
Inlocuiri anvelope rulota
In trecut, in ciuda faptului ca legal nu era necesar, inlocuirea preventiva a anvelopelor se facea adesea dupa 6 ani, chiar daca profilul nu era inca uzat. In zilele noastre, este recomandat ca anvelopele mai vechi de 6 ani sa fie verificate o data pe an de un profesionist pentru a observa daca au fisuri, sunt uscate sau deteriorate. Daca sunt ok, ar putea rula ceva timp, dar nu mai mult de 10 ani. Totusi, unii asiguratori impun conditii suplimentare in conditiile politei lor, daca anvelopele sunt mai vechi de 6 ani.
BlogRulote recomanda Viteza maxima cu rulota in Europa
De final
Alegerea anvelopelor potrivite pentru rulota ta implica evaluarea capacitatii de incarcare, dimensiuni, tipul de anvelopa, viteza maxima si durabilitate. Respectarea specificatiilor producatorului si intretinerea regulata a anvelopelor, cu siguranta vor contribui la confortul calatoriilor tale cu rulota, dar si la siguranta.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😂
Ramai conectat cu acest blog dedicat rulote, devino un urmaritor al paginii mele din Facebook si comenteaza articolele in pagina, dar, distribuie si prietenilor pentru o mai buna cunoastere.