Sari la conținut

Conducere in siguranta pe perioada de iarna

Conducere in siguranta pe perioada de iarna, cunoscand faptul ca suprafata inghetata a drumului ii obliga pe soferi sa-si schimbe stilul de condus. Daca nu ne adaptam la conditiile dificile de drum si nu luam piciorul de pe acceleratie la momentul potrivit, riscam sa derapam si sa facem un accident. Nu si daca urmatesti cele scrise de catre BlogRulote in acest articol auto, despre cum sa conduci mai sigur iarna.

Temperaturile scazute nu sunt un aliat al multor masinii. In timpul unui inghet, uleiul de motor se ingroasa, lichidul de racire poate ingheta, lichidul de spalare a parbrizului si alte fluide de functionare, utilizate de masina pot ingheta. Desigur, astfel de situatii sunt extreme, dar merita sa ne amintim ca in timpul iernii, ar trebui sa ai o grija deosebita vizavi de masina ta. Datorita acestui fapt, riscul unui fel de defectiune va fi mult mai mic, iar masina va supravietui perioadelor de mare ger, fara defectiuni majore.

Conducere in siguranta pe perioada de iarna

Aminteste-ti ca o conducere in siguranta incepe imediat ce te urci la volan si incepi sa te misti. Asigura-te ca-ti ajustezi viteza la conditiile actuale si, de asemenea, tine cont de faptul ca distanta de franare poate fi semnificativ mai mare. Acest lucru se aplica nu numai suprafetelor de drum alunecoase, ci si pantele de pe traseu. Pentru o franare sigura pe apada, ai nevoie de cativa metri mai mult decat pe un drum acoperit cu zapada si fara gheata.

De asemenea, nu frana brusc pentru a preveni blocarea rotilor in timpul conducerii. Poate fi foarte periculos. Despre cum sa franezi, urmareste randurile din acest articol auto. De menționat ca in timpul iernii, trebuie verificata constant presiunea in anvelope, deoarece are un impact enorm asupra distantei de franare.

Ulei de motor si lichid de racire

Uleiul de motor, selectat corespunzator, este un element cheie care garanteaza pornirea eficienta a motorului unei masini la temperaturi scazute ale aerului. Daca uleiul este prea gros, rezistenta la pornirea motorului va fi mai mare si masina va fi mult mai dificil de pornit. De aceea, merita sa alegi uleiuri sintetice caracterizate printr-un nivel adecvat de vascozitate, atat la temperaturi ridicate, cat si la temperaturi scazute. Acest lucru este extrem de important, mai ales ca in tara noastra, sunt ierni care pot enerva la maxim soferii.

Cand pornesti motorul pe timp de ger, nu ambala si nu-i da in plus debit de combustibil. In loc sa accelerezi incalzirea motorului si a uleiului din acesta, nu vei face altceva decat ca vei creste doar consumul de combustibil si vei polua aerul din jurul nasinii. Pe langa acest aspect, poti deteriora sistemul piston-biela, sau sa produci rapiditatea de uzura a acestuia.

Cel mai bine este sa incalzesti motorul la ralanti, dar nici in asa fel incat masina sa fie in permanenta stationata. Motorul se va incinge in timpul conducerii. Citeste acest articol auto dedicat pornirii motorului.

Unii soferi, in special acei detinatori de modele mai vechi de masini, incearca sa grabeasca procesul de incalzire a motorului prin acoperirea prizelor de aer, care sunt de obicei situate in partea din fata a capotei. In timp ce, la cele mai vechi modele de masini, o astfel de solutie ar putea functiona, la masinile din noua generatie nu are prea mult sens.

Termostatul si radiatorul sunt responsabile de reglarea temperaturii, iar daca ambele componente sunt în stare buna de functionare, nu ar trebui sa existe probleme majore la pornirea motorului, chiar si pe vremea cea mai rece. Nu trebuie decat sa fie utilizat tipul potrivit de lichid de racire, alegand unul cu cel mai scazut punct de inghet posibil, mai ales ca, daca s-a completat nivelul cu apa plata vara, acesta poate ingheta in timpul iernii.

Anvelope de iarna – baza pentru conducere in siguranta

Anvelopele de vara sunt realizate dintr-un compus care isi pastreaza proprietatile atunci cand temperatura exterioara este peste 7 grade Celsius. Cand temperatura este mai scazuta, anvelopele de vara se intaresc si isi pierd aderenta. De aceea, la baza conducerii sigure pe iarna este inlocuirea anvelopelor cu cele de iarna, care sunt realizate dintr-un material care pastreaza flexibilitatea la temperaturi scazute.

Daca iti pui intrebarea cu referire la faptul ca anvelopele de iarna actuale sunt suficient de sigure, verifica-le pentru grosimea canelurilor din banda de rulare, care sunt responsabile pentru o buna aderenta. Poate ca dupa iarna trecuta, ele au devenit superficiale si va fi necesar sa cumperi unele anvelope noi.

Plecarea de pe loc

Daca conduci intr-o zona cu zapada, sau te opresti pe o portiune inghetata a drumului, plecarea de pe loc poate crea o multime de probleme. Rotile motoare vor incepe sa se invarta pe locul lor si fie masina va incepe sa se miste lateral (cand stationeaza pe gheata), fie se vor ingropa si mai adanc (daca masina sta pe un troian de zapada). Cea mai proasta alegere intr-o astfel de situatie este sa accelerarea brusca. Daca nu deti o masina cu tractiune integrala, incearca sa te misti incet, prin adaugare de putin carburant, in timp ce eliberezi usor ambreiajul.

Daca rotile patineaza, nu elibera ambreiajul complet si aplicați usor carburant. In acest fel, poti conduce chiar si cativa metri, astfel incat sa parasesti zona, sau sa pleci de pe portiunea inghetata a drumului. Daca esti mai priceput, poti incerca sa pornesti in treapta a doua, cu un cuplu mai mic. Daca miscarea de inceput nu ajuta, tot ce trebuie sa faci este sa cobori din masina si sa pui ceva sub roti. Pe o deplasare cu zapada abundenta, va fi necesar o lopata, cu ajutorul careia vei putea sa scoti zapada de sub rotile motoare ale masinii.

Gropi pe traseu

Desi starea drumurilor din Romania s-a imbunatatit semnificativ in ultimii ani, acestea nu sunt inca lipsite de defecte de diferite dimensiuni. In timp ce vara astfel de GROPI de pe Sosea sunt clar vizibile, pe perioada de iarna (ninsoare), sunt de obicei acoperite cu un strat de zapada, apa sau namol, ceea ce le face mult mai greu de observat. Trecerea unei roti peste o astfel de groapa existenta poate duce la deteriorarea suspensiei, indoirea jantei sau deteriorarea anvelopei.

Conducerea continua pe suprafete denivelate inseamna, de asemenea, o uzura mult mai rapida a amortizoarelor si a altor elemente ale masinii, inclusiv a bratelor de suspensie. La modelele mai vechi de masini, dupa trecerea necontrolata peste o groapa mare, arcul se poate rupe, ceea ce va impiedica conducerea in continuare.

Din pacate, este imposibil de evitat toate denivelarile de pe drum, mai ales cand nu sunt vizibile la prima vedere. Cand trecem peste o groapa mare si deterioram anvelopa, janta sau elementul de suspensie al masinii, putem oricand sa cerem despagubiri de la operatorul rutier (cazuri mai rare). In primul rand, trebuie sa stabilim sub a carui conducere se afla o anumita sectiune a drumului, sa documentam evenimentul, fiind suficient realizarea de cateva fotografii de la fata locului, dar nu se exclude sa depuna marturie un martor, sau o nota de politie, si apoi trimisa o scrisoare relevanta dispecerului de drum.

Majoritatea autoritatilor rutiere au asigurare adecvata impotriva unor astfel de evenimente si plata despagubirilor nu este atat de dificil de obtinut pe cat cred multi soferi. Doar putina preocupare si o astfel de compensatie cu siguranta va fi obtinuta.

Daca nu soliciti despagubiri, va trebui sa efectuezi singur reparatiile necesare. Cele mai ieftin de reparat sunt jantele indoite sau crapate. Vei plati cateva sute de lei pentru indreptarea unei jante de otel. Repararea unei roti de aluminiu va fi mai costisitoare. Din pacate, o janta nu este intotdeauna reparabila, aceasta trebuie doar inlocuita cu alta noua si, deoarece se gasesc in perechi, costul unei astfel de achizitionari este in mod corespunzator mai mare.

Repararea componentelor suspensiei deteriorate este cea mai costisitoare. Aici, costul de diagnosticare si reparatie trebuie adaugat la costul achizitionarii unui nou element, iar acesta se poate ridica adesea la mai multe sute de lei.

Franare

In timp ce plecarea de pe loc, pe o suprafata alunecoasă poate fi ceva iritant, franarea pe aceeasi suprafata este pur si simplu periculoasa. Pentru a minimaliza riscul de derapaj, ca si in cazul plecarii dintr-un loc, incearca sa franezi usor. Apasarea completa a pedalei de frana va bloca rotile și vei pierde controlul masinii. Daca intr-o astfel de situatie doresti sa eviti un obstacolul, nu ai nicio sansa, deoarece masina va merge oricum drept.

Dar, din fericire, majoritatea masinilor moderne sunt echipate standard cu ABS, care impiedica blocarea rotilor in timpul franarilor bruste si se reduce astfel riscul derapajului. Doar apasata frana pana la capat si fara a o elibera, în ciuda vibratiilor din pedala. Datorită sistemului ABS, rotile nu ar trebui sa se blocheze, iar masina va reactiona la schimbarea directiei.

Cea mai buna metoda de franare pe un drum inzapezit sau inghetat, este franarea prin metada frana de motor, prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie, iar masina va incepe sa incetineasca de la sine. Acest lucru este foarte util atunci cand conduci prin oras, de la semafor la semafor.

Dar ca, din pacate, la viteza excesiva, nici cele mai bune sisteme si metode de franare nu vor garanta siguranta. Prin urmare, iarna, merita sa iei piciorul de pe acceleratie si sa nu rulezi la viteze mari, mai ales pe drumurile inzapezite, poate exista un strat de gheata sub stratul de zapada.

Viraje

In timpul conducerii in linie dreapta, chiar si atunci cand un drum este inghetat, este destul de sigur (daca nu trebuie franat brusc), doar ca, virajele necesita mai multa prudenta. In primul rand, inainte de a intra intr-o intersectie in care trebuie virat, merita sa reduci putin viteza. In al doilea rand, ai in vedere sa virezi usor in larg spre interior, iar in final, la iesirea din viraj, sa te apropi din nou de exterior. Intreaga manevra trebuie efectuata cat mai lin posibil, fara franari sau accelerari bruste. Acest lucru va reduce riscul de derapare.

Cunoasterea teoriei nu te va scuti intotdeauna de un derapaj. Prin urmare, merita sa testezi cunostintele despre cum sa conduci o masina pe o suprafata alunecoasa in conditii controlate, prin zone de simulare necirculate. Cunostintele dobandite in timpul acestui tip de antrenament se pot dovedi nepretuite, oferindu-ti sansa de a evita un accident in traficul rutier normal, in situatii extreme, mai ales atunci cand masina tinde sa derapeze.

Daca nu te simti increzator pe drum in timpul iernii si nu ai o masina cu tractiune integrala, dar uiti sa iei piciorul de pe acceleratie in conditii deosebit de proaste de drum, gandeste daca nu este cumva mai bine sa schimbi masina pentru un autobuz sau tramvai.
din sticla.

Baterie defecta

Cele mai mari probleme la pornirea masinii dupa o noapte geroasa vor fi la acei soferi care au uitat ca bateria isi pierde capacitatea initiala in timp. O baterie veche de cativa ani poate refuza sa de-a randament in timpul gerurilor severe si, fara ea, este imposibil sa porneasca masina. Pornirea motorului printr-o metoda de tractare sau impingere, la modelele de masini noi, este o idee proasta, deoarece cureaua de distributie se poate rupe.

O modalitate mai buna de iesire din aceasta situatie sunt cablurile jumper si ajutorul unui al doilea sofer cu o baterie incarcata. Trebuie doar avut in vedere sa nu se confunde plusul cu minusul si conectarea cablurilor in ordinea corecta.

Daca se foloseste o baterie veche de cativa ani, merita incarcata cu un redresor inainte de debutul iernii. Inainte de a incepe ancarcarea, daca este posibil, verificat nivelul electrolitului. Daca este prea mic, se adauga apa distilata in baterie. Bateria se incarca cu cel mai slab curent posibil timp de cateva ore. ÃŽncarcatoarele moderne sunt echipate cu un afisaj care informeaza despre nivelul de incarcare al bateriei si se opresc automat cand bateria este complet incarcata.

Aer conditionat iarna

Nu poti uita de aer condiționat iarna, deoarece, datorita acestuia, geamurile nu se vor aburi. Cu toate acestea, trebuie sa ai grija sa inlocuiesti la timp filtrului din habitaclu, deoarece daca este murdar si umed, aerul conditionat nu va functiona asa cum ar trebui. Din recomandarile unor mecanici cu experienta, un filtru curat este si mai util iarna decat pe perioada de vara.

Spalatorie auto iarna

O masina intretinuta corespunzator este mai putin expusa la coroziune. Spalarea masinii in sezonul rece, nu pare a fi o idee rezonabila. Apa acumulata pe garniturile de cauciuc va ingheta rapid si in acest fel va duce la deteriorarea iremediabila a acestora. In plus, spalarea cu apa calda a caroseriei inghetate, poate duce la craparea vopselei si chiar la craparea componentelor.

Concluzie

De final, nu se poate nega faptul ca o conducerea corecta in timpul iernii implica multe reguli care au scopul de a creste siguranta si de a minimiza riscul aparitiei defectiunilor. Trebuie acordata atentie stilului de condus si conditiilor drumului, precum si starii motorului, aerului conditionat ai a bateriei. A pune toate acestea cap la cap, este o garantie ca iarna nu va putea juca feste, iar deplasarea pe drumuri in aceasta perioada din an va fi la fel de placuta ca vara, sau primavara tarzie.

Conducere in siguranta pe perioada de iarna

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acasa
Articole
Adauga Site
Contact