Sari la conținut

Cum sa conduci pe zapada

Cum sa conduci pe zapada, atunci cand aderenta cu anvelope de iarna pe drumuri acoperite cu zapada este total diferita in comparatie cu condusul unei masini pe drumurile uscate. Daca esti sofer incepator si ai intrat recent in posesia permisului auto, BlogRulote te indruma cum sa conduci pe zapada.

Incearca si gandeste daca chiar e nevoie sa faci o deplasare si sa conduci pe un carosabil acoperit de zapada si inghetat. Ideal este sa conduci mult mai mult pe drumuri uscate si sa poti sa te obisnuiesti cu masina. Dar daca chiar esti nevoit sa practici un sofat intr-un astfel de sezon, urmareste cele scrise si vei pleca cu ceva curaj la drum.

Este extrem de cunoscut faptul ca daca ninge si drumurile sunt acoperite cu omat, masina pe care o conduci trebuie sa fie dotata cu anvelope de iarna pe toate roţile. Nu strica sa detii si o lopata si un sac cu nisip, care sunt de mare ajutor in cazul in care autovehiculul ramane blocat in nameti. Insa, trebuie avut in vedere ca  detinerea de anvelope de iarna este prioritara, altfel risti sa fii amendat de Politie. Riscul de a primi o amenda este insa incomparabil cu riscul de a produce un accident.

Ai intrat in posesia anvelopelor si le-ai montat, incearca, inainte de a porni la drum pe carosabil, sa realizezi o verificare a masinii, chiar daca o cunosti indeaproape. Nu pleca cu zapada pe caroserie, dar mai ales pe plafon, deoarece o franare necontrolata zapada va venii pe parbriz si va exista o sperietura necontrolata. Ne vei mai vedea in fata, stergatoarele nu vor avea forta de a curata parbrizul, fiindca nu vor face fata la greutatea zapezii. Incearca si mentine mereu o distanta sigura fata de vehiculul din fata ta.

Dupa ce probabil ai aflat si realizat cum sa dezaburesti geamurile, verifica si nivelul de lichid pentru parbriz. Vizibilitatea e foarte importanta in multe circumstante, dar cu atat mai mult iarna. Anvelopele sa fie umflate la presiunea corecta, un aspect de care se tine cont indiferent de anotimp, printr-o verificare la un centru de vulcanizare. Este o modalitate simpla de a se reduce riscul de pierdere al aderentei, iar consumul de carburant sa se pastreze la cote normale.

Conducerea pe zapada si controlul tractiunii

Conducerea pe zapada si controlul tractiunii, pentru soferii care se comporta diferit pe drumuri cu zapada, dar, in unele situatii, micile trucuri pot sa ajute. Cand conduci pe un drum alunecos, doar luat piciorul de pe pedala de acceleratie nu este intotdeauna suficient pentru a ajunge in siguranta la destinatie. Acest articol auto arata la ce sa fii atent in conditii dificile.

Masina ta are ABS, asistenta la franare, control al tractiunii sau control al stabilitatii?
Atunci cand conduci pe zapada, aceste sisteme sofisticate se pot comporta uneori in moduri foarte neobisnuite. Asadar, invata sa anticipezi comportamentul lor pentru a nu fi cumva surprins, mai ales ca sistemele de asistenta controleaza motorul si franele, pentru a ajuta soferul sa mentina controlul masinii in situatii de urgenta.

ABS – sistem de franare antiblocare

In timpul franarii puternice, senzorul ABS (Anti-Lock Breaking System) detecteaza blocarea rotilor de la masina si reduce imediat presiunea de franare pe roata. Acest lucru permite oprirea blocarii rotii si, ca urmare, derapajul necontrolat al masinii. Functionarea sistemului ABS poate fi usor detectata prin vibratia pedalei de frana. Intr-o astfel de situatie, totusi, distanta de franare poate fi extinsa. Pe o suprafata inzapezita sau inghetata, poate fi de pana la două sau trei ori mai lunga.

Uneori, sistemul ABS poate reactiona si pe neasteptate, atunci cand „nu intelege” o situatie complicata de condus, de exemplu, diferenta de aderenta dintre roata din dreapta si cea din stanga la conducerea pe un drum accidentat, sau un drum acoperit doar partial de zapada. Ca si recomandare, cand conduci pe zapada, redu viteza si incearca sa franezi cat mai devreme posibil.

ESP – sistem de stabilitate

Sistemul ESP (Electronic Stability Program) este activat atunci cand senzorul corespunzator detecteaza instabilitatea masinii. Intr-o astfel de situatie, sistemul corecteaza traiectoria actionand franele si reducand debitul de combustibil in motor, ceea ce reduce capacitatea de a accelera. Cand conduci o masina echipata cu ESP, ar trebui sa ti cont de potentialele pierderi de viteza generate de sistem, cu usoare abateri de la traiectorie.

BAS – asistenta la franarea de urgenta

In situatii de urgenta, se poate intampla ca pedala de frana sa nu fie apasata suficient de tare, sau putin prea incet. Sistemul BAS (Breke Assist System) este conceput pentru a corecta aceste deficiente. Masoara viteza cu care este apasata pedala si creste presiunea in frane, ceea ce permite obtinerea de puterea maxima de franare aproape instantaneu.

ASR – sistem de control al tractiunii

Sistemul de control al tractiunii ASR (Acceleration Slip Regulation), previne alunecarea rotilor motrice la accelerare. Este util mai ales atunci cand deplasarea se face, in special, pe zapada sau gheata. Cand o roata motrice incepe sa patineze (alunece), sistemul reduce puterea, dar nu o transfera pe cealalta roata (cu exceptia anumitor sisteme cu un diferential special conceput). Daca si cealalta roata motrice incepe sa patineze, sistemul ASR va continua sa reduca puterea motorului pana cand ambele roti isi vor recapata tractiunea.

Sunt situatii cand, pe o suprafata alunecoasa cum ar fi un drum inzapezit sau inghetat, sistemul ASR poate reduce uneori puterea motorului intr-o asemenea masura incat masina nu se va putea misca. In astfel de cazuri exista o singura cale de rezolvare, oprirea temporara a sistemului. Iar daca puterea motorului este prea slaba la o deplasare in sus pe drumuri inzapezite sau inghetate, se opreste sistemul ASR si se reporneste cand tractiunea este recapatata.

Nici cele mai bune anvelope si sistemele avansate de siguranta cu care este dotata masina, nu vor schimba legile fizicii. Soferul care circula iarna trebuie sa retina ca distanta de franare, la o viteza de 50 km/ora pe asfalt uscat, este de aproximativ 10 m, pe zapada este chiar de patru ori mai mare, iar pe o suprafata inghetata se poate extinde la peste 100 m.

Cum sa conduci pe zapada

Ai facut cele prezentate si acum trebuie sa pleci la drum. Incearca si la plecarea de pe loc sa accelerezi cat mai usor si sa debraiezi lent, pentru a se evita patinarea cu anvelope de iarna. Nu reusesti si patinarea continua, schimba in treapta a doua la cutia de viteze. Tureaza un pic mai mult motorul, pentru a nu se opri in momentul cand ridici piciorul lent de pe ambreiaj. Ai reusit sa pleci si ai drum lung de parcurs, asigura-te ca rezervorul este plin nu iti faci probleme in situatia unui blocaj, ca vei ramane cumva fara combustibil.

Atunci cand te afli pe un drum acoperit cu zapada, sau poate chiar polei, este indicata folosirea franei de motor si mai putin pedala de frana. Niciodata pe zapada sa nu apesi pedala de frana brusc, deoarece risti ca rotile sa se blocheze , iar masina sa devina o sanie pe roti si nu va mai avea niciun fel de control.

Nu este recomandata franarea in viraje, deoarece poti derapa si masina va fi „aruncata” de pe partea carosabila. Redu viteza in linie dreapta, deoarece asa poti sa simti cum se comporta masina pe gheata sau zapada si poti ajusta distanta de franare in functie de abilitatile tale si de parametrii masinii.

Iar pentru a se reusi realizarea unei frane de motor, urmeaza cele doua manevre:
~ apasa pedala de ambreiaj si introdu intr-o treapta de viteza inferioara celei cu care se circula la momentul respectiv;
~ dupa efectuarea acestei manevre, elibereaza lent pedala de ambreiaj;

Frana de motor este cea mai utila si recomandata metoda de a incetini masina si de a evita unele obstacole ivite pe carosabil. Intotdeauna trebuie pastrata o viteza de deplasare constanta, pentru ca este mult mai usor de redresat in cazul in care se pierde controlul masinii.

Nu te vei deplasa doar in linie dreapta si este nevoie sa si virezi. Astfel, inainte de intrarea intr-un viraj (curba), redu viteza pana la o limita care sa te asigure ca nu vei derapa. Nu folosi pedala de frana in viraje, ci doar pe cea de motor. Dupa ce ai virat, accelereaza progresiv si vei obtine aderenta necesara deplasarii. Daca se coboara o panta, recomandarea este intotdeauna folosirea franei de motor, astfel, riscul de a apare un derapaj este minim.

Nu ai respectat indicatiile de mai sus si ai intrat in derapaj pe carosabil, nu te panica, nu actiona pedala de frana si incearca sa redresezi masina. Daca detii o masina cu tractiunea pe fata, elibereaza pedala de acceleratie si roteste volanul in sens invers deraparii. Poate parea complicat, dar totodata schimba viteza intr-o treapta inferioara, pana cand masina se redreseaza.

In cazul in care deplasarea pe carosabil se efectueaza cu o masina cu tractiune pe spate, incearca si elibereaza pedala de acceleratie si roteste volanul in sensul deraparii masinii, fara a se actiona pedala de frana. Multe dintre sistemele electronice de siguranta de care dispun masinile actuale te pot ajuta in astfel de situatii delicate, dar nu te baza in totalitate pe ele si incearca sa sofezi cat mai precaut.

Cand conduci pe zapada sau pe un drum acoperit cu gheata sau polei, nu schimba brusc directia. Este important ca miscarile pe volan sa fie line. Nu se fac franari sau accelerari bruste. La franare, mai ales la coborare, foloseste frana de motor, prin trecerea intr-o treapta inferioara prin eliberarea usoara a pedalei de ambreiaj, fapt prin care se evita blocarea rotilor si, astfel, intrarea intr-un derapaj.

Daca cumva esti inzapezit pe drumuri acoperite cu zapada si stationezi, incearca si verifica periodic daca nu cumva teava de esapament este acoperita cu zapada. Este un aspect important de a se evita intoxicarea cu gazele emise de la motor.

O ultima recomandare este legata de telefonul mobil si anume asigura-te ca este incarcat si detii si un incarcator auto dedicat. O data plecat in cursa pe drumuri acoperite cu zapada si apare un eveniment nedorit, poate este necesar sa suni imediat dupa vreun ajutor.

Iar in final, indiferent de sistemele de asistenta folosite de masina ta, atunci cand conduci pe zapada, aminteste-ti intotdeauna sa reglezi viteza si sa pastrezi o distanta sigura fata de alte masini, mai ales in cazul unei franari bruste. Chiar si cea mai buna tehnica de conducere nu va fi de niciun folos daca masina nu este pregatita corespunzator pentru a conduce pe zapada si gheata, mai ales cu anvelope bune de iarna sau toate anotimpurile, care sunt esentiale.
Cum sa conduci pe zapada

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acasa
Articole
Adauga Site
Contact