Cum schimbi vitezele cand tractezi rulota, mai ales ca pentru majoritatea soferilor, urcarea si coborarea unor pante nu este cu adevarat un motiv de ingrijorare. Este un lucru valabil chiar si daca conduci un vehicul cu transmisie automata, deoarece practic toata munca este facuta de sistemul de transmisie, deoarece acesta va reduce treapta de viteza pentru a gasi pe cea potrivita pentru mentinerea vitezei necesare.
Aud des destui soferi care spun ca masina lor nu face fata cum trebuie pe munte sau cand urca pante mai serioase. Sigur, o solutie ar fi sa cumperi o masina mai puternica, dar si mai scumpa. Insa, inainte sa te arunci la o astfel de investitie, intreaba-te: chiar folosesti la maximum ce poate face masina ta actuala?
Sincer, aproape orice masina poate tracta o rulota si poate urca pante daca stii cum sa o conduci corect. Problema, de multe ori, nu e masina, ci stilul de condus. De exemplu, turatia motorului este indicata de turometru si, bineinteles, vei observa ca la turatii mai mari motorul devine si mai zgomotos. In cazul masinilor sport, turometrul joaca un rol esential, oferindu-ti indicii clare despre momentul optim pentru schimbarea treptelor de viteza.
Intr-un fel, condusul cu o rulota poate fi considerat o forma aparte de condus „sportiv”. Asta pentru ca trebuie sa gestionezi o combinatie grea si voluminoasa, iar abilitatile soferului devin la fel de importante ca performantele vehiculului.
Odata ce s-a urcat varful pantei, se tin ambele maini pe volan, in timp ce se coboara, fiind posibil sa trebuiasca apasarea franei ocazional, pe partea de coborare, doar pentru a mentine viteza sub limita afisata, iar in afara de asta, o transmisie automata se ocupa, in general, de restul.
Cu o transmisie manuala este putin mai complicat, dar foarte putin. Soferul poate selecta orice viteza pe care o alege pentru a urca sau coborare de o panta, fie deal sau munte. De fapt, selectarea corecta a treptelor de viteza, pe partea de coborare a pantei, poate limita viteza vehiculului, fapt ce duce la eliminarea necesitatii ca soferul sa atinga franele. Avantajul evident este ca acest lucru reduce o supraincalzire si uzura a sistemului de franare al masinii. In mainile unui sofer cu experienta, o masina echipata cu transmisie manuala, se poate deplasa pe un drum de munte, la fel de usor ca si una cu transmisie automata.
Cum schimbi vitezele cand tractezi rulota
Dar cum ramane cu schimbarea vitezelor in timpul remorcarii?
Cand iei in calcul greutatea unei rulote in spatele unei masini, gasirea treptei potrivite s-ar putea sa nu mai fie atat de simplu. De unde stii ce trepte sa selectezi atunci cand tractezi o rulota grea? Cum suporta o masina cu transmisie automata greutatea suplimentara a unei rulote? Si cat de important este traseul in alegerea corecta a vitezelor? Sunt doar cateva intrebari, pe care trebuie sa le pun si astfel sa poata fi intelese de unii conducatori auto, care nu se prezintacu o mare experienta.
Am dorit sa scriu aceste randuri, in speranta ca vor fi potentiali cititori care sa inteleaga ca tractarea unei rulote nu este chiar asa de complicata, precum au auzit din gura unuia si a altuia. Am intalnit zilele acestea un caz, cel care m-a determinat sa scriu acest articol, in care cineva m-a rugat sa facem impreuna o deplasare in tara pentru achizitionarea unei rulote.
Nu doresc sa scriu prea multe, dar poate experienta m-a facut sa inteleg ca, totusi, este greu ca unii sa inteleaga ca deplasarea cu o rulota in spate nu doar ca e atat de simpla, dar sunt cazuri in care unii soferi chiar pun in pericol viata lor, dar si a celorlalti participanti la trafic.
Cel cu care am facut deplasarea poate urmareste aceste randuri pentru a afla cum este bine sa procedeze, chiar daca considera ca personalitatea sa este cumva prea importanta si nu necesita sfaturile nimanui. Am avut chiar o discutie, prin care i-am explicat cateva lucruri, inclusiv cele relatate intr-un articol din acest blog, cu speranta ca am dorit si intotdeauna nu doresc decat sa ajut si sa indrum cum este mai bine. Dar, fiecare este matur sa i-a deciziile care considera ca-i fac placere!
Sfaturi schimbare viteze in timpul tractarii
De multe ori este mai bine sa conduci la turatii mai mari decat sa accelerezi la maxim la turatii mici intr-o treapta mare de viteza. Acest lucru este valabil mai ales atunci cand ai nevoie de un plus de putere, cum ar fi in timpul urcarilor sau al depasirilor.
Multi soferi evita sa mentina motorul la turatii mari, considerand ca este inconfortabil sau daunator. Din punct de vedere tehnic, insa, nu exista niciun risc, atata timp cat temperatura motorului ramane in limite normale. In situatii in care este necesar un efort sporit pe o perioada scurta, cum ar fi urcarea unei pante abrupte sau accelerarea rapida, rularea la turatii mai mari este chiar benefica pentru motor, reducand stresul asupra acestuia.
Selectarea corecta a vitezei poate face ca remorcarea unui obiect mare, precum o rulota, sa fie mult mai putin solicitanta pentru masina care tracteaza. Cand schimbi treptele de viteza in timp ce tractezi o rulota, selectarea corecta a lor este esentiala pentru a reduce presiunea exercitata asupra masinii.
Alegerea manuala a treptelor de viteza este in mainile soferului. Unul dintre cele mai importante lucruri de retinut atunci cand schimbi viteza, in timp ce tractezi cu o masina echipata cu transmisie manuala, este sa fii constient de teren. A fi pregatit sa faci schimbarea la momentul potrivit, in timp ce urci un deal, poate insemna diferenta intre a ajunge in varf aproape fara efort si a forta si convinge masina la fiecare metru din drum.
Selectarea treptelor de viteza, atunci cand cobori o panta in timpul tractarii, este la fel de importanta la orice masina echipata cu transmisie manuala. Greutatea adaugata a unei rulote poate determina o masina sa coboare un deal, putin (sau mult), mai repede decat te-ai astepta, iar greutatea suplimentara se poate dovedi prea mare pentru frane.
Care este solutia?
Raspunsul este acelasi ca si atunci cand nu tractezi nimic, si anume frana de motor, prin folosirea motorului mai degraba, decat franele, pentru a incetini. Pentru a face acest lucru, pur si simplu ridici piciorul de pe pedala de acceleratie si treci viteza intr-o treapta inferioara. Turatiile motorului cresc, iar masina incetineste, deoarece motorul actioneaza ca un compresor pentru a reduce viteza. O mare parte din franare va fii preluata de franele rulotei. Acest lucru reduce uzura franelor masinii si limiteaza masina la viteza cu care te simti confortabil, si tu si motorul, pe baza selectiei treptelor de viteza.
Studiile au aratat ca, la o viteza de 90 km/ora, rezistenta aerului intampinata de o rulota de dimensiuni medii este de peste doua ori mai mare decat in cazul unei masini fara remorca. Asta inseamna ca este necesara mult mai multa putere pentru a mentine viteza. Mai mult, acest necesar de putere depaseste cu mult calculele producatorului atunci cand a fost setata cutia de viteze pentru utilizarea normala, fara remorca.
Prin urmare, nu este de mirare ca, atunci cand tractezi o rulota, nu vei putea conduce confortabil in treapta cea mai inalta de viteza.
De final
Fiecare, prin stilul sau de condus, am fost obisnuiti sa schimbam treptele devreme si sa rulam la turatii reduse, pentru un consum cat mai mic. Insa, atunci cand tractezi o rulota, aceasta regula nu mai este valabila. Condusul economic si tractarea unei rulote nu merg mana in mana.
Este important sa tii cont si de faptul ca o masina nu este proiectata sa functioneze perioade indelungate sub sarcina maxima, la turatii joase. In conditii normale, cand circuli fara rulota, acest scenariu nici nu apare – la acceleratie maxima, motorul urca rapid in turatii, fara a fi impiedicat de greutatea suplimentara a unei rulote.
Pentru a citi mai multe articole despre tractare si alte subiecte conexe, urmeaza linkurile care apar in aceasta cautare legata de tractare. Ele pot sa ofere destul de multe informatii.
Esti pasionat de acest hobby rulote si doresti sa descoperi cat mai multe?
Acceseaza Canal Youtube BlogRulote si urmareste videoclipuri cu rulote noi si second hand, prin filmari realizate atat in Olanda, cat si in oricare parc rulote descoperit in Germania.
Aboneaza-te!