Cupla stabilizatoare care scartaie la fiecare viraj sau denivelare, este o sursa majora de iritare pentru multi detinatori de rulote, deoarece sunetele emise se transmit in toata masina. Numai ca, acel scartait unei cuple stabilizatoare este un indiciu ca aceasta functioneaza corect, asa ca respectivul zgomot denota ca totul este ok.
Cauza
De obicei, praful si murdaria sunt cele care provoaca miscarea neuniforma intre parti. Cauza aparitiei unui scartait al cuplei existente pe protap la rulota este aceea ca doua elemente (pastile) de frecare din cupla sunt apasate cu forta pe bila carligului de remorcare. Aceasta apasare creeaza rezistenta si ca rezultat final, denota ca rulota ramane mai stabila in spatele masinii.
Rezolvari
Inainte de a scrie despre cum este bine sa se procedeze in cazul unui cuple care se ataseaza pe carlig, doresc sa adaug o mica patanie. Este vorba de o intamplare care m-a determinat sa cunosc multe aspecte legate de acest subiect, datorita unui dealer din Olanda care mi-a demonstrat rolul si fixarea unei cuple. Era in perioada cand faceam primele deplasari catre Olanda si nestiind multe, ca doar nu se naste nimeni invatat, intotdeauna puneam vasilina pe bila carligului de remorcare.
Respectivul dealer, dupa ce am achizitionat o rulota si am vrut s-o cuplez, pur si simplu m-a dat intr-o parte si a sters bila carligului de remorcare cu o carpa, dupa care cu ajutorul unui smilgher fin, a lustruit zona pe toata circumferinta. M-a atentionat ca ungerea bilei de la carlig este o idee foarte proasta, fiindca din cauza grasimii, rezistenta de frecarea scade enorm si cupla stabilizatoare nu mai functioneaza optim.
Asadar, pentru a opri si rezolva o cupla stabilizatoare care scartaie, se degreseaza bine bila de pe carlig, se sterge cu diluant sau chiar benzina si se slefuieste apoi cu smirghel, granulatie 200. Inainte de cuplare, se sterge intotdeauna bila cu o carpă umeda si de asemenea, se sterge cu carpa si interiorul materialul elementelor de frecare ale cuplei. Se mai poate si uda bila carligului cu apa inainte de cuplare, astfel incat micile impuritati sa dispara. O astfel de procedura asigura ca rulota este mai stabila dupa masina, iar scartaitul va fi mai redus, sau poate va disparea definitiv.
Cupla stabilizatoare care scartaie
Daca totusi persista acel zgomot enervant dupa aceasta curatarea corecta, trebuie verificata cupla de stabilizare, iar daca este necesar, inlocuirea elementele de frecare. Ce trebuie retinut este faptul ca nu se utilizeaza niciodata lubrifianti sau alte solutii de ungere pe carlig, sau in cupla stabilizatoare. Toti cei care cunosc acest lucru declara ca orice material existent intre cupla si bila de la carligul de remorcare, reduce performanta unei cuple stabilizatoare.
Sisteme cuple antibalans
Pentru majoritatea de modele rulote din ultimii ani, exista optiunea de instalare a unui sistem antibalansare. Acestea sunt acele sistemele antibalans care blocheaza, atunci cand este necesar, in momentul in care rulota se balanseaza prea mult. Ele ajuta sau previn, in situatia unor rafale de vant, viteza prea mare, sau miscare necontrolata a rulotei in trafic. Legat de aceste aspecte te invit sa citesti articole care au continut despre acest subiect, si anume Rulota in balans, sau Depasire camioane cand tractezi rulota.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉