Valabilitate anvelope rulota, deoarece se uzeaza mult mai putin decat anvelopele de la masina si astfel pot arata inca bine dupa cativa ani. Nu am gasit un termen anume in Romania referitor la o perioada anume, insa ce pot scrie ca in Olanda nu exista termen de valabilitate si nici in Germania.
Numai ca, trebuie mentionate cateva aspecte de care totusi se tine cont, deoarece exista recomandari facute adesea de dealeri. Astfel referitor la valabilitate anvelope rulota , in Olanda, firmele de asigurari mentioneaza ca o anvelopa de rulota nu trebuie sa fie mai veche de 6 ani, iar in Germania, daca se doreste certificat pentru viteza de 100 km/ora, se tine cont de aceiasi perioada, maxim 6 ani vechime.
Uzura anvelope rulota
Uzura nu este cel mai mare dusman al unei anvelope de rulota, ci materialele din compozitia unei anvelope, deoarece acestea se usuca si pot aparea mici fisuri. Ca urmare, riscul unei explozii creste rapid si cu toate problemele care pot apare in astfel de imprejurari. Am postat o astfel de intamplare in articolul Peripetii cu rulota.
Starea unei anvelope poate fi un semn al aparitiei de probleme grave si de acea ar trebui sa fie inspectata vizual. Aspectul de uzura al benzii de rulare trebuie de asemenea examinat, deoarece o uzura neuniforma poate fi un semn al suspensiei, cum ar fi o aliniere gresita.
Presiune anvelope rulota
Pe langă vechimea anvelopelor, presiunea in anvelope este la fel de importanta. Datorita utilizarii, presiunea intr-o anvelopa scade oarecum pe parcursul anului. Prin urmare, trebuie avut in vedere acest aspect inainte de a pleca la drum. Presiunea corecta (suficienta) in anvelope reduce riscul de explozie chiar mai mult decat varsta in sine a anvelopei.
Cu o anvelopa prea moale, o mai multa suprafata a anvelopei va rula pe asfalt in timpul conducerii. O astfel de roata dezumflata creeaza mai multa caldura, la care anvelopa nu va putea rezista si pana la o explozie mai este extrem de putin timp. Cu o presiune potrivita, sansa unei explozii este mult mai mica si mai ales ca se foloseste si mai putin combustibil.
Valabilitate anvelope rulota
Referitor la valabilitate anvelope rulota, data fabricarii este imprimata pe fiecare anvelopa prin intermediul unui cod DOT. Ultimele patru cifre ale acestui cod sunt cele importante.
Primele doua cifre indica saptamana de fabricare, pe cand ultimele doua cifre indica anul. Deci anvelopa care apare jos a fost produsa in saptamana 17 din 2014. Anvelopele mai vechi de 1999 au aici 3 numere in loc de 4, dar nu cred ca mai sunt actuale pentru a mai fi folosite.
Tipul potrivit de anvelopa si presiunea corecta sunt importante pentru o deplasare cu o rulota. Capacitatea maxima de incarcare este mentionata pe anvelopa, iar ca si exemplu, daca anvelopa are dimensiunea 185 R 14 C 102/100R, primul numar dupa dimensiunea anvelopei indica indicele de sarcina (greutate).
In imaginea afisata, numarul 102 care, conform tabelului afisat mai jos, corespunde unei capacitati de incarcare de 850 kg. Prin urmare, acest model de anvelopa este potrivit pentru o rulota cu o greutate pe osie (deci 2 roti) de pana la 1700 kg.
Capacitatea de incarcare per anvelopa
74 375 kg
75 387 kg
76 400 kg
77 412 kg
78 425 kg
79 437 kg
80 450 kg
81 462 kg
82 475 kg
83 487 kg
84 500 kg
85 515 kg
86 530 kg
87 545 kg
88 560 kg
89 580 kg
90 600 kg
91 615 kg
92 630 kg
93 650 kg
94 670 kg
95 690 kg
96 710 kg
98 750 kg
99 775 kg
100 800 kg
101 825 kg
102 850 kg
103 875 kg
104 900 kg
105 925 kg
106 950 kg
107 975 kg
108 1000 kg
Se recomanda o oarecare rezerva pentru capacitatea de incarcare deoarece o rulota este adesea mai grea decat se crede si distribuția dintre stanga si dreapta nu poate fi complet egala. Trebuie avut in vedere ca aceasta capacitate de incarcare se aplica numai la o presiunea maxima a anvelopei, presiune specificata pe anvelopa respectiva.
Daca consideri ca detii o anvelopa destul de veche si cu probleme care se pot observa vizual, inlocuieste-o si astfel elimina daunele ce pot apare. Iar daca consideri ca mai trebuie adaugat si alte detalii destinate valabilitate anvelope rulota, comentariile sunt deschise.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉