Condusul cu rulota pe traseu de munte, prin cateva recomandari pentru cei doresc sa realizeze astfel de trasee si care gandesc la teama ca pot avea probleme. Ideea este ca de fiecare data trebuie aflat daca respectivul drum este potrivit pentru ansamblul masina + rulota. Si mai este o problema si anume, daca nu cumva franele rulotei devin (prea) incinse la coborare.
Prin cele ce urmeaza, incerc sa aduc in discutie ce trebuie facut cand se are in vedere o deplasare pe un drum si un traseu de munte.
Condusul pe un traseu de munte necesita mai multe cunostinte, experienta pentru soferii obisnuiti sa conduca pe drumuri plate, fara suisuri si coborasuri abrupte. Desigur, asta nu inseamna ca nu poti conduce pe oricare drum cu rulota in spate, dar uneori este mai intelept sa eviti un anumit drum de munte. Trebuie avut in vedere ca, pe langa abilitatile in condus, un control bun si functionarea fara probleme a masinii sunt aspecte deosebit de importante.
Condusul cu rulota pe traseu de munte
In zilele noastre, masinile actuale sunt atat de puternice incat urcarea pe un drum de munte nu mai este o problema. Uneori pornirea din loc pe o panta abrupta poate fi inca o provocare, dar cu ceva practica prin continuarea unui condus cat mai mult, nu vor fi intalnite astfel de probleme. Ce trebuie facut cand se urca o panta lunga, este alegerea treptei potrivite din cutia de viteze si o posibila lipsa de abilitati in condus pe drumurile de munte cu siguranta va fi invatata si apoi exersata.
Ce vreau sa evidentiez insa, este conducerea la vale, care in astfel de situatii poate devenii o problema.
De ce? Deoarece exista o sansa reala ca franele rulotei sa se supraincalzeasca.
Rulotele inca mai detin un sistem invechit, care consta in tamburi de frana, o frana mecanica. In general, in ultimii ani, multe modele de rulote devenit cu multe kilograme mai grele si adesea sunt supraincarcate. Prin urmare, sarcina pe aceleasi sisteme de frane a devenit mult mai mare.
Este deja stiut ca franele incinse nu functioneaza la parametri normali. Iar daca franele care sunt supraincalzite mult timp, isi pot pierde definitiv functia destinata, provocand situatii nedorite.
De asemenea, lipsa ungerii rulmentilor rotilor (o data incinsa vasilina se topeste si dispare) poate fi compromisa, rezultand si mai multe daune pe care si le poate imagina fiecare.
Pentru a preveni ca franele de la rulota sa devina supraincinse, trebuie avut in vedere functionarea franei de rulare a motorului. In momentul in care masina franeaza, greutatea rulotei impinge masina. Datorita acestei forte de impingere pistonul aflat in partea din fata a protapului este presat si franele rulotei sunt ulterior activate.
Din cate am aflat, franele rulotei reprezinta aproximativ 95% din forta de franare si 5% raman permanent pentru masina. Asta in situatia ca franele rulotei sunt functionale si eficace.
Franare scurta si puternica
Asadar, daca urmeaza sa fie coborata o panta, este bine sa nu se creasca viteza prea mult, franand mai mereu. Este bine sa franezi scurt dar puternic, decat sa apesi pedala de frana o perioada lunga de timp. Dar bineinteles, viteza nu ar trebui sa creasca niciodata atat de mult incat sa apara situatii periculoase.
Frana de motor
Franarea este recomandata sa se faca cu motorul, reducand viteza pentru ca ea sa nu creasca prea mult in coborare. Dar chiar si asa, rulota este franata continuu de masina si prin urmare, frana rulotei ramane activa pentru o lunga perioada de timp. Deci chiar daca nu se foloseste pedala de frana si se mentine viteza constanta prin frana de motor, franele rulotei, ramanand activate, se va crea caldura in tamburii rotilor.
Partea dificila este ca nu se poate observa acest lucru in timpul condusului si nu ai idee daca frana rulotei este activa si nu sti despre cresterea temperaturii in roti. Tot ce se poate face este sa te opresti la timp si sa fii atent, fiindca chiar si dupa cativa kilometri de coborare pe drumurile normale de munte, jantele pot fi atat de supraincalzite incat chiar nu le poti atinge cu mainile goale. Exista posibilitatea ca tamburii de frana sa aiba cateva sute de grade temperatura.
Rezolvare este, daca sunt portiuni orizontale de drum in traseu, turata putin masina ca viteza sa creasca si astfel sa poata fi eliberate franele rulotei, urmand ca ele sa se raceasca in miscare, prin curentii de aer. Iar o alta solutie, este sa te opresti, la fiecare cativa kilometri, pe parcurs si sa verifici daca franele nu sunt atat de incinse, asteptand sa se raceasca daca este nevoie.
Ca si o concluzie
NU conduce niciodata in modul liber, cu masina scoasa din viteza, cand cobori o panta, fiindca ansamblul va deveni practic un proiectil si acest aspect este extrem de periculos.
Iar legat de rulota, multe modele nu sunt potrivite pentru a fi tractate prin munte, sau supuse la coborari lungi, asa ca este bine sa fie evitate pe cat posibil trasee precum Transalpina, sau Transfagarasan!
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉