Cum trebuie procedat cu o rulota in balans

Cum trebuie procedat cu o rulota in balans, un aspect care pentru multi poate parea destul de infricosator, dar este bine de stiut cum trebuie procedat si mai ales despre cum nu trebuie. Am mai dedicat un articol pe aceasta tema prin anul 2016, intretimp experienta la volan cu o rulota in spate s-a dezvoltat pe parcurs, iar cele scrise in randurile care urmeaza sper sa fie de ajutor.

Asadar, in timp ce tractezi rulota, vei observa ca uneori are o usoara tendinta de miscare oscilatoriu in spatele masinii. Nu este un lucru rau, mai ales ca astfel de oscilari pot fi amortizate partial de cupla stabilizatoare. Multe rulote sunt echipate cu cuple stabilizatoare, cu toate acestea, acest sistem de siguranta nu impiedica ansamblul sa se balanseze. Atunci cand o rulota incepe sa se balanseze destul de violent, va angrena si masina in aceasta miscare si va trebui sa actionezi cat mai rapid pentru a obtine un control al intregului asamblu.

Sper sa nu existe astfel de situatii, sa nu fie nevoie de sfaturile afisate, dar, consider ca intotdeauna o preventie care ajuta este binevenita.

Ideea scrierii acestui articol a venit in urma unei deplasari realizate recent pentru o rulota la comanda, o deplasare facuta impreuna cu persoana care a dorit sa achizitioneze. Nu-i voi spune numele deoarece nu am acordul, dar este bine sa stie si altii, mai ales cei care tracteaza pentru prima data o rulota, ca exista cateva aspecte de care sa se tina cont, mai ales ca tractarea unei rulote poate fi destul de interesanta, chiar si pentru un sofer experimentat.

Drumul parcurs a fost ok in mare parte, numai ca, la un moment dat, pe cel care a fost cu mine l-am pus la volan. „Totul pare asa de super cand privesti din dreapta„, a zis el, dar acum parca am ceva emotii. Si intradevar, acele emotii s-au exteriorizat in momentul cand ne-a depasit un TIR si a aparut acea senzatie de absortie, volanul tinzand spre stanga. Fiind atent la cele intamplate, am pus imediat mana stanga pe volan pentru cateva secunde si totul a revenit la normal.

Deoarece sunt un tip transparent si deschis, i-am descris, ca doar timp am avut destul, cateva din aspectele care pot apare in momentul cand ai o rulota in spate. Nu este singurul caruia i-am spus multe, chiar daca unii stiu ca m-au ignorat, sau ma vor ignora, dar consider ca pot pune linistit capul pe perna stiind ca am mai invatat pe cineva ceva.

Cum trebuie procedat cu o rulota in balans

Dupa aceasta introducere, trebuie sa mentionez ca majoritatea persoanelor care fac doar cateva deplasari pe an cu rulota si bineinteles ca detin permis de conducere, pot tracta o rulota fara o pregatire suplimentara. Multi vor face aceste lucruri fara a avea o problema, doar ca problemele apar atunci cand rulota incepe sa se balanseze. Acesta este motivul pentru care doresc sa explic cum se poate preveni balansarea si cum este bine pentru a fi in siguranta pe drum.

Citeste si despre: Rulota in balans

Cauze rulota in balans

In momentul cand o rulota intra in balans, nu este o distractie pentru nimeni. Totusi exista cateva cauze comune care duc catre o miscare necontrolata a rulotei. Totul incepe cu o mica miscare de pendul, iar daca acea miscare stanga-dreapta nu se opreste, intregul ansamblu poate incepe sa se balanseze in scurt timp.

Asadar, iata cateva cauze care duc la astfel de miscari necontrolate si care pot avea finaluri nefericite, fiindca o rulota nu incepe niciodata sa se balanseze, fara a necesita un motiv extern, cum ar fi:
– Viteza prea mare;
– Presiune incorecta in anvelope (pe una sau pe ambele anvelope);
– O miscare brusca de directie;
– Vant transversal sau aspectul de absortie al masinilor mari, care depasesc (TIR, autocar);
– Incarcarea gresita a rulotei;
– Denivelari pe suprafata drumului;

Ar mai trebui mentionat si pozitionarea bicicletelor pe un suport de spate. Cu bicicletele pe spatele rulotei, tinuta de drum poate sa devina instabila, iar rulota este predispusa sa se balanseze. Ea va fi mult mai echilibrata bicicletele se pun in ea.

Citeste si despre: Greutate rulota pe carligul de remorcare

Asadar, motivul unei balansari a rulotei sunt adesea o combinatie de factori. Numai ca, din pacate, astfel de cauze nu sunt intotdeauna sub control, ci doar apar ca o combinatie de circumstante nefavorabile. O conceptie gresita, a unora cu care am mai discutat, este ca numai rulota se va balansa, dar trebuie avut in vedere ca va lua si masina cu ea in mod cert.

Ce trebuie facut si ce nu

Cand rulota incepe sa intre in balans, este important sa recastigi controlul cat mai repede posibil si sa sti ce trebuie sa faci. Iata, dupa parerea mea, cateva lucruri care trebuiesc facute si ce nu trebuie. Pe unele le-am impartit in Da si Nu.

Regleaza viteza in timp

Rulotele si viteza mare nu este o combinatie recomandata, mai ales ca viteza are o influenta majora asupra sansei ca o rulota sa inceapa procesul de balansare. De exemplu, in Olanda, se poate conduce o masina cu rulota sau remorca, cu o viteza maxima de 90 km/ora. In unele tari chiar cu mai putin, exceptie facand Germania, unde se poate merge cu maximum 100 km/ora, numai daca ansamblul este potrivit pentru aceasta.

Citeste si despre: Viteza maxima cu rulota in Europa

Da

– Tine bine volanul pe drept;
– Pastreaza-ti calmul. Nu are sens sa te panichezi, chiar daca ai vrea;
– Incetineste, fiindca este singura modalitate de a prelua controlul asupra rulotei;
Cum faci asta?
Ridica piciorul de pe acceleratie si incepe sa franezi puternic, dar evita blocarea, adica controlat, deoarece rulota are sistem de franare si astfel i se va activa frana de deplasare.

Iata un videoclip care demonstreaza aceste aspecte:

– Condu cat mai drept posibil;
Dupa ce ai recapatat controlul asupra rulotei, o buna idee este sa te opresti din deplasare pentru un timp si sa faci o verificare la rulota, prin acordarea atentiei asupra presiunii anvelopelor, greutatea care apasa pe bila la carlig, sau pozitionarea greutatii bagajelor. Daca consideri ca totul pare in regula, poti continua sa conduci in siguranta.

Nu

– Prin a ramane calm nu inseamna ca ar trebui sa fi indiferent. Cu o rulota oscilanta trebuie sa recastigi rapid controlul. In caz contrar, rulota va transmite miscarile masinii si acest aspect este absolut de evitat.
– Accelerarea nu este o idee buna. Accelerand, te vei expune la tot felul de riscuri. De acea, incetinirea este intotdeauna pasul care trebuie facut.
– Renunta la apasarea pe pedala de ambreiaj, fiindca apasand ambreiajul la viteza mare, vei renunta complet la control.
– Nu contravira, fiindca clar nu este si nu va fi o idee buna;

Iata urmarile unei rulote care intra intr-un balans, intr-un videoclip urcat pe Youtube.

Nu ma consider un specialist, dar kilometri parcursi si evenimentele petrecute pe trasee, m-a determina sa scriu astfel de lucruri, pentru ca toti cei care tracteaza o rulota sa stie despre toate acestea. Printr-o simpla cautare pe blog cu un cuvant dedicat, cu siguranta vei descoperii si alte articole care te pot interesa.
Iti doresc kilometri cat mai in siguranta!
Cum trebuie procedat cu o rulota in balans

Citeste si despre…

Cum sa conduci pe polei
Valabilitate anvelope rulota
Semnalizarea in sensul giratoriu
Pozitia corecta a mainilor pe volan
Condusul pe timp de noapte

Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉

2 comentarii la „Cum trebuie procedat cu o rulota in balans”

  1. Pericol mare dacă ai întrat în balans!
    Problema este sa cunoști arta de a conduce fara sa ai surprize neplăcute de a avea balans în carlig.

    Prima masura este o cupla ANTIBALALANS bine aleasa funcție de MMA-ul rulotei (cu plăcuțele de fricțiune în stare curata, cât mai lipsite de uzura si fara urma de lubrifiant pe suprafata de contactvintre bila si placute).

    A doua masura este echilibrarea dpdv greutate a rulotei (centrarea greutăților cât mai aproape de axa roților cu respectarea planetariu podelei rulotei când aceasta este prinsa în carlig – aici găsiți filmulețe pe you tube care va explica practic).

    A treia masura este respectarea greutatilor MMA pentru rulota și a greutății maxime pe carlig (in funcție de tipul cârligului respectiv tipul de masina din dotare).

    A patra masura respectarea vitezei de deplasare cu atelajul (ansamblu rulota + masina), respectiv cu -10 sau 15 km / ora mai puțin decât este admisa viteza pe porțiunea de drum și de asemenea pe autostrada sa nu fie depășită viteza de deplasare maxima garantata, pentru siguranta, de constructorul rulotei (80-90 sau max 100 km/ora).

    A cincea masura este întreținerea și reglarea frânelor rulotei (sa prindă uniform frana pe roata stanga/dreapta, iar pistonul de amortizare de pe proțap sa fie în condiții optime, bine calibrat pe forta de frânare constructiv acceptata de constructorul rulotei – dealtfel întregul kit de piese de pe proțap- bucsile de teflon fara joc, burduful de cauciuc pentru menținerea cantității de vaselina in conditii bune).

    La toate acestea putem adaugă tehnicile de conducere auto cunoscute de toti conducatorii auto: cu acționari de volan fără a brusca, cu accelerării progresive și frânari molcome, pregătirea manevrei de depășire cu respectarea stricta a distantelor asiguratorii, respectarea vitezelor de depășire mai ales când bate vântul, distanta fata de masina depășită- și aici se găsesc multe filme pe youtube).

    Cu cât va insusiti aceste lucruri mai bine și le aplicați corect, cu atât veți avea parte de deplasări fără evenimente .
    Drumuri bune sa aveți și sper ca sfaturile mele va sunt de folos, mai ales celor cruzi „in ruloteala”.
    Fiecare am trecut prin aceasta ucenicie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.